Återköp och Returer

Öppet Köp och Ångerrätt

Som konsument har du enligt lag alltid rätt till 14 dagars ångerrätt från det att du tagit emot varan, eller vid delleveranser för samma beställning, när du tagit emot den sista varan för beställningen. Ångerrätten gäller dock p.g.a. hälso- och hygienskäl endast om förseglingen eller plomberingen på förpackningen inte brutits vid retur av livsmedel, kosttillskott, skönhetsprodukter, behållare avsedda för förtäring och liknande produkter. Skönhetsprodukter utan emballage och böcker returneras ej. Ångerrätten gäller inte heller produkter märkta med kort datum eller utgånget datum.

Hur Ångerrätten nyttjas:
För att utnyttja ångerrätten ska konsumenten meddela Individhälsa inom tiden för ångerrätt och stå för returkostnad. Varorna ska skickas tillbaka i ursprungligt skick, och kopia på följesedel eller faktura skall bifogas där kunden markerar vilka varor som returneras. Om varan returneras i förändrat skick, som beror på att konsumenten hanterat varan i större omfattning än som kan anses vara nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, har Individhälsa rätt att göra ett prisavdrag avseende den värdeminskning som det medfört på produkten, vilket minskas från summan för återbetalning till kunden. Om varorna inte ankommit till Individhälsa 14 dagar efter meddelande om ånger, anses konsumenten ha accepterat köpet.

Återbetalning till konsument:
Individhälsa återbetalar köpeskillingen, minskat med eventuella prisavdrag för värdeminskning enligt ovan, inom 14 dagar efter att Individhälsa mottagit ditt meddelande om nyttjande av ångerrätten, men tidigast när varan kommit bolaget tillhanda eller konsumenten visat att varorna sänts åter till Individhälsa. Återbetalning sker med samma betalsätt som konsumenten använt vid köpet, om inte annan överenskommelse sker med konsumenten. Vi löser inte ut ofullständigt frankerade försändelser och återbetalar inte fraktavgifter.

Returer

Returkostnader:
Vem av konsumenten eller Individhälsa som skall stå för returkostnaden bestäms av orsaken till returen. Konsumenten skall betala eventuella returkostnader i de fall konsumenten utnyttjar ångerrätten. Individhälsa skall betala eventuella returkostnader för retur av reklamerad produkt.

Ej uthämtat paket:
När ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas en avisering via brev, e-post eller sms till dig. Du som konsument är ansvarig för att det mobilnummer, den adress och den e-postadress du angivit är korrekta. Om konsumenten inte hämtar ut sin beställning och den skickas åter till Individhälsa debiteras konsumenten för kostnader gällande frakt, returfrakt, expeditionsavgift samt emballage. Avgiften är 150 kr. Liggetiden hos PostNord är 7 dagar.

Reklamationer

Reklamation skall ske inom skälig tid från den tidpunkt då skada eller fel upptäcks. Är det yttre emballaget skadat skall reklamation ske när försändelsen hämtas ut. Retur får ej ske mot postförskott eller efterkrav. Konsumenten skall kontakta Individhälsa innan reklamation sker, antingen via telefon eller e-post. Vid godkänd reklamation står Individhälsa för frakt och returfrakt. Om reklamationen inte godkänns står konsumenten för returfrakt. Rätten till reklamation upphör enligt lag 3 år efter att konsumenten tagit emot varan eller efter det att utgångsdatum har passerats.

Transportskador:
Paket eller varor som skadats, anmäls av konsumenten direkt till PostNord eller direkt till den som du kvitterar ut paketet av. Ring mig och tala om vad som hänt: 070-251 90 62