Köpvillkor

Köpvillkor fr.o.m. 2022-05-20
Köpevillkoren i Individhälsas e-handelsbutik gäller från och med ovan angivet datum. Köpvillkor enligt gällande svensk köplag. Ingen försäljning till minderåriga (under 18 år) utan målsmans tillåtelse. 

Genom att lägga en order godkänner kunden Individhälsas köpvillkor och accepterar att köpet innebär ett betalningsansvar.

Viktigt om dina personuppgifter
Från och med den 25 maj 2018 ersätter GDPR (General Data Protection Regulation) den svenska personuppgiftslagen PUL. GDPR är ett omfattande regelverk för hur vi som e-handlare får behandla dina personuppgifter. I och med att du handlar hos oss så godkänner du vår behandling av dina personuppgifter. Du kan läsa mer om hur vi behandlar dina uppgifter under Sekretesspolicy.

Beställningar

1.1 Åldersgräns
För att beställa behöver du vara 18 år gammal. Är du yngre behöver du målsmans godkännande.

1.2 Kundtjänst
Du kan alltid kontakta mig så hjälper jag gärna dig.

1.3 Priser
Samtliga priser visas inklusive moms. Momsen kan variera beroende på produkt. Ändras momsen förbehåller vi oss rätten att ändra våra priser till motsvarande momssats.

1.4 Beställningar utanför Sverige
I dagsläget levererar jag enbart inom EU.

1.5 Minsta ordervärde
Jag tillämpar 99 kr som minsta ordervärde.

1.6 Orderbekräftelse
När jag mottagit din beställning skickar jag dig snarast en bekräftelse via e-post med information om din beställning. Ta som vana att alltid kontrollera din orderbekräftelse så att allt ser rätt ut. Skulle det vara något du undrar över vänligen kontakta mig omedelbart. Spara orderbekräftelsen för att ha till hands för eventuell kontakt. När du kontaktar mig är det bra om du har kundnummer/ ordernummer antecknat. Kontrollera alltid paketets innehåll och se att det överensstämmer med orderbekräftelsen.
Kontakt med dig sker dels med e-post och/eller telefon. Det är därför viktigt att jag har en korrekt e-postadress och telefonnummer till dig.

1.7 Nyhetsbrev
Anmälan av nyhetsbrev är frivilligt och kan när som helst avbrytas. Kontakta mig så avslutar jag din prenumeration.

1.8 Produkterna som säljs
Samtliga produkter som säljs i e-handelsbutiken kan användas inom EU. Alla kosttillskott och behandlingsmedel som säljs i e-handelsbutiken är endast ett komplement till råd från din läkare och är inte tänkt att på något sätt ersätta eventuell läkarundersökning eller behov av läkarvård.
Vi är alla unika individer med olika behov, det är därför inte alltid så att det kosttillskott som kanske passar en person även passar dig. Jag erbjuder hälso- och kostrådgivning och rekommenderar detta för att veta vad man kan vara i behov av för typ av kosttillskott. Ibland kan det även innebära att jag rekommenderar dig att uppsöka din läkare för ytterligare bedömning.

Avgifter

2.1 Fraktavgifter Privatkunder
Vi tar ut en fast avgift för frakten upp till 500kr,
Fraktfritt på beställningar över 500kr inom Sverige.

2.1 Fraktavgifter Återförsäljare
Fraktavgift för återförsäljare tillkommer om inget annat är avtalat.

2.2 Övriga avgifter
Faktura (30 dagar netto)  0.-

Betalningar

Betalningsmöjligheter
Vi erbjuder följande betalningsmoduler när du du köper dina varor genom e-handelsbutiken.

– Kortbetalning (via Stripe)
– ApplePay (via Stripe)
– Faktura

3.1 Kortbetalning
Du kan enkelt betala med kort hos mig. Du genomför ditt köp via Stripes REST API modul via vår kassa. Din transaktion genomförs på Stripes server utan att du behöver bli vidaresänd till en ny sida. Vid godkänd betalning får du en bekräftelse till din e-post att köpet är genomfört.

Vill du läsa mer om Stripe, deras tjänster och hur de hjälper dig att genomföra säkra betalningar online, följ denna länk.

3.2 ApplePay
Du kan enkelt betala med ApplePay hos oss. När du köper via ApplePay är det Stripe som genomför transaktionen åt dig.

Ditt köp genomförs via Stripes REST API modul. Din transaktion genomförs på Stripes server utan att du behöver bli vidaresänd till en ny sida. Vid godkänd betalning får du en bekräftelse till din e-post att köpet är genomfört.

3.3 Faktura
Jag erbjuder endast tidigare kunder, som också gjort kostrådgivning/födoämnestest eller fått behandling, faktura (30 dagar netto) som tillval.

Leveranser

4.1 Försändelser
Normalt har du ditt paket inom 2-5 arbetsdagar. Jag meddelar dig om någon vara inte finns hemma och gör en delleverans på din resterande order. Brev delas om möjligt ut i din brevlåda/brevinkast. Ett brev räknas som skrymmande om det inte kan delas ut i brevlåda/brevinkast, brevbäraren gör då ett försök att ringa på hos dig för att överlämna ditt varubrev. Skrymmande brev kan hämtas hos Postens ombud. Du får då avisering om detta med sms eller post. Försändelser med en vikt över 2 kg skickas med Posten MyPack. Paket hämtas hos Postens ombud efter sms-avisering. Du får avisering med sms eller post.

4.2 Adressändring/ändrat förfogande
Om du har fyllt i felaktiga adressuppgifter och vi hunnit skicka ditt paket är kostnaden 180.- för att ändra uppgifterna i efterhand (Detta är PostNords avgift för ändrat förfogande). Ändringen kan ta upp till 48 timmar att genomföra.

Öppet Köp och Ångerrätt

5.1 Ångerrätten:
Som konsument har du enligt lag alltid rätt till 14 dagars ångerrätt från det att du tagit emot varan, eller vid delleveranser för samma beställning, när du tagit emot den sista varan för beställningen. Ångerrätten gäller dock p.g.a. hälso- och hygienskäl endast om förseglingen eller plomberingen på förpackningen inte brutits vid retur av livsmedel, kosttillskott, skönhetsprodukter, behållare avsedda för förtäring och liknande produkter. Skönhetsprodukter utan emballage och böcker returneras ej. Ångerrätten gäller inte heller produkter märkta med kort datum eller utgånget datum.

5.2 Hur Ångerrätten nyttjas:
För att utnyttja ångerrätten ska konsumenten meddela Individhälsa inom tiden för ångerrätt och stå för returkostnad. Varorna ska skickas tillbaka i ursprungligt skick, och kopia på följesedel eller faktura skall bifogas där kunden markerar vilka varor som returneras. Om varan returneras i förändrat skick, som beror på att konsumenten hanterat varan i större omfattning än som kan anses vara nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, har Individhälsa rätt att göra ett prisavdrag avseende den värdeminskning som det medfört på produkten, vilket minskas från summan för återbetalning till kunden. Om varorna inte ankommit till Individhälsa 14 dagar efter meddelande om ånger, anses konsumenten ha accepterat köpet.

5.3 Återbetalning till konsument:
Individhälsa återbetalar köpeskillingen, minskat med eventuella prisavdrag för värdeminskning enligt ovan, inom 14 dagar efter att Individhälsa mottagit ditt meddelande om nyttjande av ångerrätten, men tidigast när varan kommit bolaget tillhanda eller konsumenten visat att varorna sänts åter till Individhälsa. Återbetalning sker med samma betalsätt som konsumenten använt vid köpet, om inte annan överenskommelse sker med konsumenten. Jag löser inte ut ofullständigt frankerade försändelser och återbetalar inte fraktavgifter.

Returer

6.1 Returkostnader:
Vem av konsumenten eller Individhälsa som skall stå för returkostnaden bestäms av orsaken till returen. Konsumenten skall betala eventuella returkostnader i de fall konsumenten utnyttjar ångerrätten. Individhälsa skall betala eventuella returkostnader för retur av reklamerad produkt.

6.2 Ej uthämtat paket:
När ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas en avisering via brev, e-post eller sms till dig. Du som konsument är ansvarig för att det mobilnummer, den adress och den e-postadress du angivit är korrekta. Om konsumenten inte hämtar ut sin beställning och den skickas åter till Individhälsa debiteras konsumenten för kostnader gällande frakt, returfrakt, expeditionsavgift samt emballage. Avgiften är 150 kr. Liggetiden hos PostNord är 7 dagar.

Reklamationer

7.1 Reklamationer
Reklamation skall ske inom skälig tid från den tidpunkt då skada eller fel upptäcks. Är det yttre emballaget skadat skall reklamation ske när försändelsen hämtas ut. Retur får ej ske mot postförskott eller efterkrav. Konsumenten skall kontakta Individhälsa innan reklamation sker, antingen via telefon eller e-post. Vid godkänd reklamation står Individhälsa för frakt och returfrakt. Om reklamationen inte godkänns står konsumenten för returfrakt. Rätten till reklamation upphör enligt lag 3 år efter att konsumenten tagit emot varan eller efter det att utgångsdatum har passerats.

7.2 Transportskador:
Paket eller varor som skadats, anmäls av konsumenten direkt till PostNord eller direkt till den som du kvitterar ut paketet av. Ring mig och tala om vad som hänt: 070-251 90 62